ANMELDELSER 8-Unknown-Mortal-Orchestra-Neil-Krug_o-770x470

Published on August 14th, 2015 | by bergenbibliotek

Min tripp er lastet med … En anmeldelse av Multilove (Unknown Mortal Orchestra)

 

multi-640x640

  … et vell av digge lyder, men ingen evergreens

  Tekst: Frank Michaelsen

multi2-640x640Det første som slår meg er at produksjonsnivået er yanket opp betydelige hakk siden forrige plate «ll» (2013). Innspillingene er langt mer komplekse sammenliknet med lo-fi-favoritten fra to år tilbake. Særlig tydelig er bandsjef Ruban Nielsons ønske om at vi skal ta inn de forskjellige lydene han har valgt ut. Han rydder plass i lydbildet for å kunne fremheve enkeltelementer som synther, sitarklingende gitarer og trompeter.

Albumet fortsetter i det samme psykedeliske sporet som sist, men melodiene overtaler ikke like godt denne gangen. Tidligere låter som So Good at Being in Trouble, From the Sun og Swim and Sleep er jo for moderne klassikere å regne. Det er naturlig å lete etter noe like fint på en ny Unknown Mortal Orchestra-utgivelse.

Noen spor utpeker seg riktignok. Tittellåta Multilove, en el-pianodrevet smyger med plenty sjel, er hjem til den nydelige linjen «Checked into my heart and trashed it like a hotel room.» Denne åpner albumet og showcaser lydpaletten som vil prege hele albumet. Ur Life One Night lykkes med å kombinere trippete 60-talls-pastisj med moderne elementer som programmerte trommer. Can’t Keep Checking my Phone slår over i lett disco etter en barokk trompet-intro. Teksten deler refleksjoner rundt et fenomen ingen har hørt om, nemlig dette med å sjekke mobilen i tide og utide. The World is Crowded er platens beste ambassadør for soulslagssiden Unknown Mortal Orchestra har lagt seg til siden sist. Et kluster av myke stemmer over et gyngende Stevie Wondersk groove.

Det er et stort grower-potensiale på Multilove. Jeg havner dessverre i en Can’t Keep Checking my Phone-situasjon under de mest anonyme partiene, men jeg henter meg fort inn igjen.

Saken er hentet fra Deichmans musikkblogg


About the Author



Back to Top ↑