NYHETER Hentet fra: http://daphneoram.org/daphne/

Published on March 8th, 2017 | by bergenbibliotek

Eksperimentell kvinneklang

Tekst: Pia Fjeld Møller Johansen

I dag hyller vi de kvinnelige pionerene innen den elektroakustiske musikken. Hurra!

Først ut er Daphne Oram. Hun ble født i 1925 og var en av de viktigste komponistene innen utviklingen av elektronisk musikk. Oram kan ses på som en av pionerene innen det som på 1950-tallet (fra 1948) ble omtalt som musique concrète, eller konkret musikk. Enkelt forklart er dette musikk laget med (opptak av) lyder fra virkeligheten. Denne musikken forbindes ofte med komponisten Pierre Schaeffer, siden det var han som “oppdaget” den, men det var altså flere stemmer som opererte innenfor den elektroakustiske sjangeren. Og blant dem finner vi Orams. Daphne studerte musikk og elektronikk, noe som på hennes tid var en nokså mannsdominert arena. Etter studiene fikk hun jobb i BBC som det som på engelsk kalles “balancing engineer” og hadde ansvaret for å mikse live-konsertopptak. Ikke lenge etterpå, da opptaksteknikken kom på starten av 1950-tallet, fikk Oram blod på tann og begynte å eksperimentere med lyd. Hun oppdaget muligheten til ikke bare å ta opptak av allerede eksisterende lyder, men også bruke opptakene i komposisjonsarbeidet, og dermed skape en helt ny musikk: En elektronisk musikk med utgangspunkt i hverdagslyder.

Daphne Oram var, sammen med Desmond Briscoe, med på å starte opp The BBC Radiophonic Workshop i 1957, men forlot studioet allerede i 1959 på grunn av uenigheter om ambisjoner. Derfor satte hun opp sitt eget studio, fortsatte sine musikalske lydeksperimenter der, og utviklet blant annet Oramics*.

*Not only is this one of the earliest forms of electronic sound synthesis, it is noteworthy for being audiovisual in nature – i.e. the composer draws onto a synchronised set of ten 35mm film strips which overlay a series of photo-electric cells, generating electrical charges to control amplitude, timbre, frequency and duration. (Hentet fra: http://daphneoram.org/daphne/)

Vil du lese mer om Daphne Oram er denne nettsiden verdt et besøk: http://daphneoram.org/ Eventuelt kan du sjekke ut boken Daphne Oram – An Individual Note of Music, Sound and Electronics, en splitter ny bok som du kan låne fra biblioteket.

Det er ikke bare Daphne Oram som var tidlig ute med å eksperimentere med elektronisk lyd. Delia Derbyshire, født i 1937, som også hadde tilknytning BBC, er kanskje mest kjent for å ha komponert temamusikken til TV-serien Doctor Who, men i spillelisten vi har laget kan du få høre annen musikk fra hennes kreative lydforming. Mer informasjon om Derbyshire finner du her: http://www.delia-derbyshire.org/

For Deliaografi, sjekk ut: http://www.delia-derbyshire.org/deliaography.php

Johanna Magdalena Beyer ble født i Tyskland i 1888. Hun studerte blant annet piano, sang og dans, musikkteori og kontrapunkt ved Deutscher Konservatorien und Musikseminare. Noen år senere, på slutten av 1920-tallet fullførte hun hele to utdanninger ved Mannes College of Music, USA. I USA ble hun kjent med kunstnere som John Cage og Jessie Beatz, hvor førstnevnte også fremførte hennes musikk, nærmere bestemt to satser fra Three Movements for Percussion. Johanna Beyers Music Of The Spheres [1938] er det første kjente verket skrevet av en kvinnelig komponist for elektroniske instrumenter. Beyer døde i USA i 1944.

For mer informasjon om Beyer (og andre spennende kunstnere), gi denne siden et besøk: http://www.electrospectivemusic.com/johanna-m-beyer-1888-1944/

Kilder:
http://daphneoram.org/daphne/
http://daphneoram.org/
http://www.delia-derbyshire.org/
http://www.electrospectivemusic.com/johanna-m-beyer-1888-1944/

Bildet av Daphne Oram er hentet fra: http://daphneoram.org/daphne/


About the Author



Back to Top ↑